– Kovasti duunia on tehty ja on hienoa saada siitä palkinto, K-Supermarket Vihdin kauppias Timo Laukkanen sanoo.
K-Supermarket-ketju palkitsee vuosittain parhaita kauppojaan niin valtakunnallisesti kuin alueellisestikin. Tänä vuonna kauppiaspari Timo Laukkasen ja Juulia Kuikan luotsaama K-Supermarket Vihti voitti Uudenmaan parhaan kaupan tittelin.
Laukkanen kertoo olevansa tittelistä iloinen ja yllättynyt – hän naurahtaa, että tekee suorastaan mieli hyppiä innosta. Tästä huolimatta kauppias sanoo, että paras palkinto on kuitenkin aina se, että asiakkaat valitsevat kaupan.
– Asiakkaita vartenhan tätä työtä tehdään.
Kauppias Laukkanen kertoo, että K-Supermarket Vihti panostaa vastuullisuuteen. Sitä hän pitää tärkeimpänä asiana kaupassaan ja se tarkoittaa esimerkiksi ympäristönäkökulmien huomioimista.
Niinpä kauppa mieluummin jakaa asiakkaille ilmaiseksikin ruokaa kuin vie sitä kaatopaikalle. Hävikkiruokaa hyödynnetään myös muuten. Laukkanen antaa esimerkiksi tomaattipakkauksen. Jos paketissa on vain yksi huono tomaatti, voivat työntekijät poistaa huonon ja tehdä muista ruokaa. Tämä vie toki aikaa – mutta luonto kiittää.
– Ruokaa ei tuoteta roskiin, se on meille tärkeää.
Kaupan valikoimissa suositaan kotimaista ja mahdollisuuksien mukaan myös paikallista.
Laukkanen kertoo kauppiasparin ajattelevan, että lähialueisiin satsaaminen hyödyttää kaikkia. Kun raha kiertää paikallisesti, lisää se alueen hyvinvointia.
Yhteisöllisyyttä hän arvostaa Vihdissä muutenkin.
– Täällä moikataan ja jutellaan. Ihmisten ystävällisyys tekee viihtyisyyden. On mukava tehdä töitä tällä alueella, sanoo Espoosta aikanaan Vihtiin muuttanut kauppias.
Viime vuosi oli poikkeuksellinen ja poikkeusolot jatkuvat edelleen.
– Pystyimme palvelemaan asiakkaita lähestulkoon normaalisti koronasta huolimatta, Laukkanen sanoo ja huomauttaa, että viime vuosi edellytti uuteen tilanteeseen muokkautumista ja vastaamista.
K-Supermarket Vihdissä tehtiin viime vuonna ennätysmyynti. Tänä vuonna tavoitteena on päästä samoihin myynteihin.
– Sushit olivat viime vuonna yksi merkittävä nousija. Sushin myynti kasvoi tuhansia prosentteja.
Nyt kaupassa on ideoitu jo uusia palveluita. Tällä viikolla alkaakin pitsaperjantai-kokeilu.
– Palvelutiskiltä tilataan pitsa ja se valmistetaan paikan päällä hyvistä raaka-aineista. Pitsauunit on jo asennettu, Laukkanen hymyilee.