– Kahvilan avajaiset olivat aivan mahtavat. Porukkaa oli jonoksi asti ulkona ja koko ajan oli hälinää, muistelee kahvilayrittäjä Karoliina Rosenberg.
Cafe Neilikka avattiin Nummelan torin laidalla helmikuussa 2020. Uusille yrittäjille – Karoliina Rosenbergille ja Outi Dahlgrenille – päivä oli ihana ja tunnelma riemukas. Toiveikkuutta kesti tasan kolme viikkoa.
Sen jälkeen korona iski Suomeen. Tuli rajoituksia. Tuli huolta. Tuli hiljaisuus.
– On ollut päiviä, kun on tuntunut, että olen koko päivän yksin täällä, Rosenberg sanoo.
Samanlainen kokemus on Hanko-Hyvinkää-tien varrella sijaitsevassa ravintola Hiekkahentusessa. Kim Nordgren ja Timo Tuomi olivat puhuneet jo pitkään ryhtymisestä ravintolayrittäjiksi. Vuosi sitten helmikuussa he toteuttivat haaveen.
Alkuinvestoinnit perustuivat myyntibudjetteihin. Kaikki oli laskettu varman päälle – mutta koronaa ei osattu yhtälöön laskea.
– Kädestä suuhun elämistä tämä koko vuosi on ollut, Nordgren toteaa. – Jos olisi saanut avustuksia, se olisi helpottanut tosi paljon. Valtion tukijärjestelmä ei ole toiminut ainakaan meidän kohdalla.
Business Finlandilta ravintoloitsijat saivat kuitenkin keväällä tukea, jonka turvin toteutettiin uudistuksia: Hiekkahentunen alkoi tehdä lounasruokaa myyntiin Nummelan K-Citymarketiin ja aloitti omassa pihassaan take away -vaunumyynnin. Kun myrsky oli riepotellut kaksi isoa ulkomyyntitelttaa rikki, oli Nordgren ostanut vanhan asuntovaunun ja remontoi sen perusteellisesti uuteen käyttötarkoitukseen sopivaksi myyntivaunuksi.
– Se oli ehdottomasti meidän pelastus. Jos meillä ei olisi ollut vaunua, oltaisiin kyllä kaaduttu, Nordgren arvioi.
Hän jatkaa: – Luovuutta on tarvinnut tosi paljon. Vuoden aikana on ollut yllättäviä käänteitä. Toimintatavat ja henkilöstöasiat on joutunut miettimään jatkuvasti uusiksi.
Keväällä Hiekkahentusen pihassa järjestettiin esimerkiksi peräkonttikirppiksiä. Suunnitelmia on runsaasti tulevaisuuden varallekin.
– Meillä on kiva ravintola ja hyvä henkilökunta. Kaikki on kohdillaan. Kun vain selätetään korona, niin porskutetaan eteenpäin.

Cafe Neilikan Karoliina Rosenberg sanoo, että ensimmäinen kevät oli kahvilayrittäjille järkytys.
– Keväällä ihmiset olivat niin peloissaan uudesta tilanteesta ja mekin olimme peloissamme. Mietittiin, selvitäänkö me tästä, me ei varmaan selvitä tästä. Kesällä elämä avautui ja se oli taas ihanaa. Syksyllä kun tuli uudet rajoitukset, kahvila hiljeni taas täysin, Rosenberg kertaa.
Kahvilan sulkemisestakin Rosenberg ja Dahlgren ovat vuoden varrella puhuneet – mutta eivät vakavissaan.
Rosenberg sanoo, että tilaukset pelastivat kahvilan. Salaatteja, keittoja ja laatikkoruokia alettiin myydä kahvilasta ulos jo keväällä. Siihen on satsattu.
Resque-sovelluksen Rosenberg ja Dahlgren ottivat myös nopeasti käyttöön hävikin minimoimiseksi. Ihmiset tulevat kahvilaan ja odottavat vitriinin notkuvan leivonnaisista – mutta ei tiskiä kannata täyttää odottamaan paria asiakasta.
– Mikä on se uusi normaali – siinä on ollut opettelemista niin meille kuin asiakkaillekin.
Vuosi onkin ollut jatkuvaa opettelua ja jo opeteltujen käytäntöjen vaihtamista toisiin. Rosenbergille opettelua on ollut moninkertaisesti, sillä kahvila-alakin oli hänelle uusi. Nykyinen kahvilayrittäjä on koulutukseltaan lähihoitaja – hygieniaohjeet olivat hänelle siis onneksi vanhastaan tuttuja.
– Itselle raastavinta on ollut se, että käytännöt ovat muuttuneet jatkuvasti, Rosenberg sanoo. Siis esimerkiksi se, käytetäänkö maskia vai ei. Tai se, että kahvilan 22 asiakaspaikasta on välillä ollut käytössä puolet, välillä 70 prosenttia.
Ja tällä viikolla käytäntö muuttui taas, kun eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen ravintoloiden väliaikaisesta sulkemisesta asiakkailta ja vain ulosmyynti on mahdollista.
Jos ennen avajaisia olisi ollut tiedossa mitä tuleman pitää, eivät sen enempää Hiekkahentusen kuin Cafe Neilikan yrittäjätkään luultavasti olisi leikkiin lähteneet.
Toisaalta yrittäjät sanovat kuitenkin näkevänsä vuoden opettavaisena kokemuksena. Oppi on ollut kova – mutta ainakin sitä on tullut reilusti.
– Se on ollut rikas kokemus, että ollaan jouduttu oikeasti seinää vasten, toteaa Kim Nordgren.
– Olen iloinen, että päätimme avata. Muuten tämä olisi ehkä jäänyt kokonaan tekemättä, sanoo puolestaan Rosenberg. – Ei auta kuin elää päivä kerrallaan ja viikko kerrallaan ja kuukausi kerrallaan. Ei olla vielä voitettu koronaa, mutta voitetaan kyllä.
– Minun puolestani saisivat laittaa vaikka vieläkin kovempia rajoituksia, jotta kaikki ihmiset alkaisivat ottaa tilanteen vakavasti ja päästäisiin koronasta, ihmiset saisivat taas töitä ja pääsisivät meille syömään, Nordgren sanoo.
Sekä Hiekkahentusen että Cafe Neilikan yrittäjät sanovat kaikesta huolimatta katsovansa positiivisin mielin tulevaan.
Mielessä on vielä vuodentakainen: kahvilan saama lämmin vastaanotto, ravintolassa näkynyt hyvä pöhinä.
Molemmat yrittäjät uskovat: – Jos nyt tästä selvitään, selvitään mistä vaan.