Ainutlaatuinen hanke Nummelassa: Pääkiitotien valot ja kulunvalvonta pian testikunnossa
2
Kiitotievalojen kaapeliputkea asentamassa lentokenttäyhdistyksen hallituksen jäsen Matti Antila, BF-Lento Oy:n Joni Baker ja lentokenttäyhdistyksen puheenjohtaja, kentän päällikkö Tom Arppe. Marja Keski-Luopa
Katso isompi kuva- Pääkiitotien valojen on määrä olla toiminnassa 30.4., ja sitten vasta kulunvalvontajärjestelmän kehittäminen ja testaus pääsee alkuun, sanoo lentokentän päällikkö Tom Arppe. Marja Keski-Luopa
Lentokenttä: Lähes 50 ilmailijaa oli valotalkoissa. Uniikkia: valot pannaan päälle ilmasta.
Nummelan lentokentän pääkiitotien valot ja niiden kanssa toimiva kulunvalvontajärjestelmä ovat kohta testauskunnossa.
– Siihen pyritään, että valot palavat 30.4. Sitten dokumentointi- ja testaustyö vasta alkaa, toteaa lentokentän päällikkö ja Nummelan lentokenttäyhdistyksen puheenjohtaja Tom Arppe.
Pohjoismaiset Saab ja Combitech ovat kehittämässä Nummelan lentokentän kanssa uudenlaista kulunvalvontaa, joka on ainutlaatuinen Euroopankin tasolla. Järjestelmä pilotoidaan Nummelassa ja sitä on tarkoitus monistaa jatkossa muillekin lentokentille.
Liki 50 ilmailijaa ahkeroi valotalkoissa lentokentällä lauantaina, osa vielä sunnuntainakin. Sähkökaivot valojen kohdilla olivat jo valmiina. Kaapeleita vedettiin ja "poteroita" valoja varten laitettiin, jotta kaikki oli valmiina sähkömiehen varsinaista asennustyötä varten.
1 200 metriä pitkän pääkiitoradan kummallekin sivulle tulee 20 valoa ja kumpaankin päätyyn kuusi valoa, halkaisijaltaan 40-senttisiä. Prismalla voidaan suunnata eri väristä valoa eri suuntiin. Valot nousevat vain sentin verran maanpinnan yläpuolelle.
Valoilla Nummelan lentokenttä nousee omaan luokkaansa.
Tom Arppe, lentokentän päällikkö
Pääkiitotien valoissa on lämpöä kehittävät halogeenilamput, jotka sulattavat lumet.
– Joka valaisimella on muuntaja. Ne toimivat kuin jouluvalot: jos yksi valo sammuu, kaikki eivät sammu. Valoissa on viisi tehokkuusastetta, ja lähes kaikki käyttö tehdään heikoimmalla asetuksella. Valosaastetta näistä ei tule, Arppe kertoo.
Kun kaikki on valmiina, lentokentällä maan alla risteilee toistakymmentä kilometriä kaapelia. Kentän Lohjan puoleiseen päähän tulee pysyväksi tietoliikennetilaksi koppi, joka on saatu lahjoituksena Telialta.
Valojen suhteen Nummelan lentokenttä nousee omaan luokkaansa, sillä kiinteitä valoja ei ole monella ei-johdetulla kentällä, mainitsee Arppe.
– Uniikkia Euroopankin mittakaavassa on se, että valot pannaan päälle ilmasta. Kun lentäjä painaa mikrofonin tangenttia tietyn kertamäärän, valot syttyvät.
Samalla kytkeytyy päälle Saabin ja Combitechin kehittämä kulunvalvontajärjestelmä, joka kertoo onko kiitotiellä esteitä. Tähän liittyy kentän laidalla oleva kuusimetrinen masto, jonka huipulla on tutka skannailemassa kiitotien ja rullaustien liikennettä.
– Tutka on tarkka, se pystyy havaitsemaan autot, ihmiset, koirat ja jopa linnut. Testaus- ja kehitystyö liittyy muun muassa siihen, että tutka opetetaan tunnistamaan ne. Mastossa on myös kameroita ja kaiuttimet. Kaiuttimista kaikuu nauhoitettu varoitus, jos joku liikkuu alueella. Lentokoneesta ei voi huutaa varoitusta maston kaiuttimiin.
Valot ja kulunvalvonta parantavat Nummelan lentokentän käyttöä ja turvallisuutta. Mitä tavallisten harjulla liikkuvien pitää niistä tietää tai ottaa huomioon?
– Säännöt pysyvät samoina kuin ennenkin: kiitotielle ei pidä mennä missään nimessä ikinä! Eikä kiitotiealueellekaan, koska kukaan ei halua että mitään ikävää sattuu. Purjekoneet ja moottorikoneetkin ovat hyvin hiljaisia, niitä ei kuule senkään takia, että koneet laskeutuvat vastatuuleen, muistuttaa Tom Arppe.