Tamperelainen startup-yritys Crowdchupa joukkoistaa viiden kunnan – Vihdin, Vaasan, Lempäälän, Paimion ja Kuopion – tievauriokartoituksen kuntalaisille mobiilipelin avulla.
Käytännössä katsoen siis kuka tahansa autoileva henkilö voi ladata sovelluksen ja tienata rahaa ajelemalla.
Katujen kartoitus tapahtuu ilmaiseksi ladattavalla Crowdchupa-sovelluksella.
– Tähän mennessä sovelluksen on ladannut viisi Vihdissä asuvaa henkilöä. Vihdissä on noin 150 kilometriä kunnan vastuulla olevaa tieverkkoa, Tampereella asuva Crowdhupan toimitusjohtaja Toni Paju selvittää.
– Tyypillisesti osallistujat ovat ansainneet jopa 20–30 euroa tunnissa.
Tampereella kilometrejä on noin 800 ja yrityksen tulevassa yhteistyökaupungissa Espoossa, jossa on Suomen laajin katuverkko, kilometrejä on 1 800.
Sovelluksen kartassa tiet ripotellaan täyteen rahanarvoisia objekteja, joita autoilijat keräävät tallentamalla tiestä videota tekoälyn analysoitavaksi.
– Osallistuakseen teiden kunnon datan tallentamiseen tarvitsee auton ja älypuhelimen lisäksi tuulilasiin kiinnitettävän puhelinpidikkeen ja polarisoivan linssin. Linssi vähentää mahdollisia auringonheijastuksia, Paju kertoo.
Pidikkeen ja linssin voi tarvittaessa tilata yrityksestä.
Crowdhupan sivuilla on myös video, jossa selvitetään, kuinka sovellus toimii.
– Kunta säästää tieverkon kunnon analysoimisessa jopa kymmenkertaisesti tällä tavalla, Paju vakuuttaa.
Kaikki autoilijoiden keräämä data ei ole ollut tähän mennessä käyttökelpoista.
– Joissakin videoissa kuva on ollut ylösalaisin ja sen on voinut vielä kääntää. Mutta jos puhelin on kuvannut tietä pystyasennossa, kone ei ole voinut analysoida tallennettua dataa, Paju kertoo.
– Puhelimen tulee olla vaakatasossa ja pidikkeen kiinnitettynä tuulilasiin. Konepelti saa näkyä vähän kuvan alakulmassa.
Jos innokkaita datan kerääjiä on liiaksi, tässä mobiilipelissä nopein syö hitaat.
– Objektit häviävät sovelluksesta heti, kun joku on kerran ”ajanut niiden yli” eli kerännyt tiedon talteen. Tähän mennessä näin ei kuitenkaan ole vielä käynyt missään kunnassa tai kaupungissa, että datan kerääjiä olisi ollut liikaa, Paju selvittää.
Vihdissä kartoitetaan heinäkuussa myös kevyen liikenteen väylät saman sovelluksen avulla.
Crowdhupa on perustettu vuonna 2020. Yritys myi katujen vauriokartoitukseen tähtäävän sovelluksen pilottiprojektin Lempäälään samana vuonna.
Crowdhupan viestintäjohtajana työskentelee Tampereella asuva Juhani Poutanen.