
Pohjolan Liikenne lopettaa koko Länsi-Uudenmaan bussiliikenteensä kannattamattomana toukokuun lopussa. Kuinka isoon huoleen vihtiläisillä on syytä – saadaanko korvaavia vuoroja?
– Vihti ja muut Länsi-Uudenmaan kunnat käyvät aktiivisesti keskusteluja Ely-keskuksen kanssa. Elyllä on edellytykset nykyisessä aikataulussa tehdä täydentäviä hankintoja alueelle, vastaa Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola. Mahdollista on järjestää alueen julkinen liikenne kilpailuttamalla, jolloin vuoroja ajaisi kilpailussa menestynyt liikennöitsijä sopimusperusteisesti.

Kun iso Pohjolan Liikenne poistuu, muilla markkinaehtoisilla liikennöitsijöillä lienee kiinnostusta laajentaa omaa toimintaansa. Eerola toivookin liikennöitsijöiden olevan aktiivisesti yhteydessä Vihdin kuntaan, sillä markkinaehtoisen mallin toimivuus vaikuttaa kunnan tuleviin järjestämistapalinjauksiin.
– Tiedotamme tarkemmin, kun yksityiskohdat Elyn kanssa tarkentuvat ja pääsemme työstämään asian ratkaisuja poliittisten päättäjien kanssa.
Eerola näkee, että bussit tulevat kulkemaan myös jatkossa Vihdissä, Vihdistä ja Vihtiin.
Hintalappu on sidoksissa järjestämistapaan liittyviin poliittisiin päätöksiin.
Erkki Eerola, Vihdin kunnanjohtaja
Mikä on toimivan bussiliikenteen hintalappu Vihdille ja vihtiläisille?
– Sitä en lähde tässä kohtaa arvioimaan, koska se on sidoksissa järjestämistapaan liittyviin poliittisiin päätöksiin, Eerola vastaa.
– Karkealla tasolla voisin todeta, että koko Vihdin alueen joukkoliikenne maksaa bruttotasolla vanhoihin selvityksiin pohjautuen noin 6 miljoonaa euroa, ja järjestämistapa sekä lipputulojen määrä ratkaisevat nettokustannukset kunnalle ja kuntalaisille.

Pohjolan Liikenne ajaa Länsi-Uudellamaalla päivittäin noin 150 bussivuoroa, jotka pääsääntöisesti liikennöivät Helsinkiin Lohjalta, Karkkilasta ja Nummelasta.
– Ainut vaihtoehto alueen julkisten liikenneyhteyksien säilymiselle olisi, jos viranomaiset ostaisivat vuoroja liikennöitsijöiltä, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Heikki Alanko.