Joukkoliikenteeseen tulee muutoksia Vihdissä helmikuun lopussa. Pohjolan Liikenne lopettaa liikennöinnin Länsi-Uudellamaalla kokonaan toukokuun lopussa, johon asti vuoroja ajetaan supistetulla vuorotarjonnalla.
Maanantaina 28. helmikuuta tulevat voimaan Pohjolan Liikenteen muuttuneet aikataulut ja reitit.
Vihdin kunnan vs kuljetusasiantuntija Marjaana Roine kehoittaa bussilla liikkuvia tarkistamaan uudet aikataulut ja reitit osoitteesta www.matkahuolto.fi.
Muutoksia tulee esimerkiksi Vanjärven suunnalla, josta Pohjolan Liikenne lakkauttaa vuoroja.
– Ely-keskus on kilpailuttanut sinne korvaavaa liikennettä, kertoo Roine.
– Olemme katsoneet, että kriittinen työmatka- ja koululiikenne kulkee edelleen.
Roine muistuttaa, että vaikka Pohjolan Liikenne lopettaa liikennöinnin Länsi-Uudellamaalla, bussiliikenne Vihdissäkin jatkuu.
– Kun Pohjolan Liikenne lopettaa, kaikki liikenne ei lakkaa. Ei nyt, eikä 31.5., toteaa Roine.
Vaikka Pohjolan Liikenne on ilmoittanut lopettavansa toukokuun lopussa, ajetaan vuoroja Roineen mukaan käytännössä vielä 3. kesäkuuta saakka, eli siihen asti kun koulujen kevätlukukausi päättyy.
Kesän vuoroliikenteen osalta tilanne on vielä auki. Kesän liikennettä aletaan suunnitella maaliskuun alussa.
– Se tullaan joko kilpailuttamaan yhdessä Elyn kanssa tai jotkut liikennöitsijät tulevat hoitamaan sitä markkinaehtoisesti. Suurella todennäköisyydellä kyseeseen tulee niiden yhdistelmä, kertoo Roine.
Ensi syksyn liikennöintiin aletaan paneutua tarkemmin kesän aikana.
– Kriittiset työmatkavuorot ja koululais- ja opiskelijavuorot tullaan turvaamaan myös syksystä, sanoo Roine.
Ely-keskus on myös tilannut Joukkoliikenteen järjestämistapaselvityksen, joka esitellään viranhaltijoille ja luottamushenkilöille maaliskuun alussa. Roine kertoo, että jos selvitys saa hyväksynnän, sen perusteella lähdetään suunnittelemaan Länsi-Uudenmaan joukkoliikennettä yhtenä kokonaisuutena. Liikennöinti alkaisi syksyllä 2023.
Pohjolan Liikenne ilmoitti helmikuun alussa lopettavansa liikennöinnin Länsi-Uudellamaalla kannattamattomana. Vajaan parin vuoden aikana yhtiö on tehnyt Länsi-Uudellamaalla noin 2,5 miljoonan euron tappion. Tappion syynä on ailahteleva koronatilanne ja matkustajamäärien romahtaminen.
Pohjolan Liikenne ajoi ennen vuorojen supistamista Länsi-Uudellamaalla päivittäin noin 150 bussivuoroa, jotka pääsääntöisesti liikennöivät Helsinkiin Lohjalta, Karkkilasta ja Nummelasta.