– Nummelan ja Karkkilan terveysasemien päivystykset ovat olennaisesti rauhoittuneet uuden toimintatavan myötä, kertoo perusturvakuntayhtymä Karviaisen terveysjohtaja Pippa Laukka. Kuntalaisten asiat hoituvat nyt myös puhelimitse ja verkossa, koska Karviainen otti käyttöön terveysasemiensa puhelin- ja chat-palvelut. Usein asiat hoituvat niiden kautta, eikä päivystykseen tarvitse hakeutua.
Marraskuussa Karviainen aloitti hoidontarpeen arvioinnin tiimin eli kuusihenkisen Hta-keskuksen. Se toimii Nummelan terveysasemalla ja käsittelee kaikki Nummelan ja Karkkilan terveysasemien takaisinsoittojärjestelmän puhelut, joissa tarvitaan hoidontarpeen arviointia.
– Kiireelliset asiat hoituvat aina samana päivänä, usein muutkin asiat. On ollut nollapäiviä: ei jonossa mitään! Tämä on henkilökunnan ansiota, kiittää Laukka.
Karviainen oli läntisellä Uudellamaalla ensimmäinen, joka otti Hta-keskuksen käyttöön. Sen hyvää starttia on seurattu mielenkiinnolla Karviaisen ulkopuolellakin.
Tammikuussa Karviainen aloitti Digihyvinvointi chat-vastaanoton. Kyseessä on verkossa ja mobiilissa toimiva palvelu, jonka avulla Vihdin ja Karkkilan kuntalaiset voivat olla yhteydessä Karviaisen terveysasemille chatin avulla.
– Chatti on otettu hyvin vastaan. Siihen on rekisteröitynyt jo noin 640 henkilöä, Laukka kertoo.
Chat-vastaanottoon on rekisteröitynyt jo noin 640 henkilöä.
Pippa Laukka, Karviaisen terveysjohtaja
Chatissa on hoidettu tähän mennessä noin 430 yhteydenottoa, keskimäärin 93 viikossa. Vihdistä on tullut 324 ja Karkkilasta 107 yhteydenottoa.
– Yhteydenottojen vastausviive on keskimäärin 15 minuuttia. Olen ylpeä, että voimme tarjota vartissa yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen. Kaikille chatti ei sovi, mutta se on hyvänä lisänä.
Kiireettömään hoitoonkin pääsee melko hyvin. Ajan lääkärille saa Laukan mukaan jopa alle kuukaudessa. Hoitajalle pääsee jo samalla viikolla.
Tiistaina 1.3. tilanne oli tämä:
– Nummelassa on ensimmäinen vapaa aika lääkärille 22.3. ja Karkkilassa 23.3. Kuntalaiset voivat käyttää kumpaakin terveysasemaa.