Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vihdin Uutisten vaalikone nyt auki - löydä ehdokkaasi!

Sd-aloite Otalammen uimarannan alikulusta ei etene – Vihdin valtuusto äänesti 29–14

Sdp:n valtuustoaloite Otalammen uimarannan alikulkutunnelista kuitattiin loppuunkäsitellyksi Vihdin kunnanvaltuuston kokouksessa viime maanantaina.

Sdp:n valtuustoryhmän puolesta Pentti Pulkkinen esitti aloitteen palauttamista uudelleen valmisteltavaksi, mutta esitys hävisi äänestyksessä luvuin 29–14. Palauttamisen kannalla olivat kahdeksan demarin lisäksi Vihreiden neljä ja Vasemmistoliiton kaksi valtuutettua.

Pulkkinen puolusti Sdp:n valtuustoaloitetta, joka tehtiin marraskuussa 2020. Aloitteessa esitetään kevyen liikenteen alikulkutunnelia Niskavuorentieltä Hangon-radan ali Rantatielle. Alikulku lisäisi suositun Otalammen uimarannan käyttäjien liikenneturvallisuutta.

– Elinvoimalautakunnan vastine aloitteeseen on valmisteltu huolimattomasti ja ylimalkaisia lähtötietoja käyttäen, kritisoi Pulkkinen.

Elinvoimalautakunnan mukaan ”Alustavissa tarkasteluissa on havaittu, että nykyinen Rantatien katualue ei riitä radan alikulkukäytävän pituuskaltevuuden saamiseksi ohjearvojen mukaiseksi. Rantatien nykyistä katulinjausta täytyisi muuttaa, joka aiheuttaa tarpeen lunastaa radan eteläpuolella sijaitsevat kiinteistöt.”

– Tällä lauselmalla on ilmeinen tarkoitus tappaa koko alikulku ajatus hamaan tulevaisuuteen. Olemme toista mieltä, sanoi Pulkkinen.

Pitkässä ja yksityiskohtaisessa puheenvuorossaan Pulkkinen todisti, että "porttikongimainen" alikulku kyllä voidaan toteuttaa, eikä maanlunastuksia tarvita.

– Ratapenkan korkeus kaavaan merkityn alikulkutunnelin kohdalla on noin 6 metriä. Tilaa kaltevuuksia tasaamiselle on yllin kyllin, joskaan paljon tasattavaa ei ole, koska maasto on molemmin puolin rataa samalla tasolla.

– Nämä tiedot on selvitetty vahvistetulta Vihdin kunnan asemakaavan pohjakartalta, josta ne voi kuka tahansa tarkistaa.

Alikulkutunnelia ei tarvitse rakentaa vanhentuneen asemakaavan ohjeellisesti osoittamaan paikkaan, jos parempia vaihtoehtoja on tarjolla, sanoi Pulkkinen.

– Jos alikulkutunnelin paikka siirretään kaavaan merkitystä ohjeellisesta paikasta etelään päin noin 60 metriä, löytyy molemmin puolin rataa kunnan omistamaa maata: aivan riittävästi tilaa alikulkutunnelin jalankulun liittymille ja muille järjestelyille. Samalla voisi, tunnelin lisäksi, ratkaista Rantatien muita liikenneongelmia, joista niistäkin on tehty valtuustoaloitteita.

Elinvoimalautakunnan mukaan alikulkukäytävän karkea kustannusarvio olisi noin 2–3 miljoonaa euroa.

Pulkkinen ei tätä niellyt vaan vertasi summaa vuonna 2016 valmistuneeseen Nummelan aseman alikulkutunneliin, joka maksoi noin 1,5 miljoonaa – kustannuksia nosti paineellinen pohjavesi.