Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ely-vetoinen malli? Vihdin päätettävä joukkoliikenteen järjestämistavasta kesäkuuhun mennessä

Vihdin joukkoliikenteen järjestämistapa tuodaan päätöksentekoon kesäkuuhun mennessä. Näin päätti kunnanhallitus maanantaina samalla, kun se merkitsi tiedoksi Länsi-Uudenmaan joukkoliikenteen järjestämistapaselvityksen.

Ely-keskuksen tilaamassa uudessa joukkoliikenteen järjestämistapaselvityksessä ovat mukana Vihdin, Karkkilan ja Inkoon kunnat sekä Lohjan kaupunki. Tällä noin 2 900 neliökilometrin alueella on yhteensä 90 000 asukasta. Vihdin näkökulmasta erityisesti Vihdillä ja Lohjalla on yhteisiä intressejä liikenteen järjestämistavoissa. Pohjolan Liikenteen ilmoitus toiminnan lopettamisesta Länsi-Uudellamaalla 3. kesäkuuta vaikuttaa erityisesti Lohja-Helsinki ja Nummela-Helsinki yhteysväleihin, joilla Pohjolan Liikenne on ajanut noin kaksi kolmasosaa vuoroista.

Jos joukkoliikenne otetaan alueellisesti haltuun, järjestäjätahona toimisi joko Ely-keskus tai kunnat. Kuntavetoinen malli kuitenkin edellyttäisi liikennepalvelulain muutosta kuntien toimivaltaisuuden osalta. Ely-keskus on jo toimivaltainen viranomainen.

HSL-malli selvitettiin vuonna 2018.

Ely-vetoinen alueellinen järjestämistapa voisi aloittaa aikaisintaan elokuussa 2023. Mikäli Vihdin kunta aikoo päätyä Ely-vetoiseen malliin, tulisi päätökset tehdä kesään 2022 mennessä.

Selvityksen mukaan liikenne voitaisiin järjestää brutto- tai nettomallilla. Bruttomallissa lipputulot tulevat tilaajalle ja nettomallissa jäävät liikennöitsijälle. Bruttomallilla joukkoliikenteen haltuunoton kokonaiskustannus Vihdille olisi uuden selvityksen mukaan 1,4 miljoonaa euroa ja nettomallissa 1,88 miljoonaa euroa. Kustannusarvio on tehty nykytilanteen liikennemäärillä.

Ely:n järjestämistapaselvityksessä ei ole huomioitu kunnan koulukuljetuksia eikä sosiaalihuollon kuljetuksia, mutta kunnan ostoliikenne ja palveluliikenne on huomioitu. Vihdin kunnan osto- ja palveluliikenne maksoivat viime vuonna yhteensä noin 0,85 miljoonaa euroa. Koulukuljetusten kustannukset olivat 1,6 miljoonaa euroa ja sosiaalihuollon kuljetukset 0,77 miljoonaa euroa viime vuonna. Sosiaalihuollon kuljetuksista vastaan perusturvakuntayhtymä Karviainen.

Vihdin päättäjät ovat pähkäilleet joukkoliikenteen järjestämismalleja viimeksi loppuvuonna 2018, jolloin oli esillä kolme vaihtoehtoa ja selvitystä: HSL-malli, Ely-vetoinen PSA-malli ja markkinaehtoinen malli.

Tuolloin kunnanvaltuusto äänesti Vihdin HSL-jäsenyydestä, ja äänin 27–16 enemmistö ei ollut sen kannalla.

Vihdin kunta on ollut yhteydessä HSL:ään, joka ei näe tarpeelliseksi päivittää vuonna 2018 tehtyä selvitystä. Tuolloin vuosikustannukseksi laskettiin noin 2,6 miljoonaa euroa plus liittyminen 240 000 euroa.