Luvuin 29–13, 1 tyhjä demarien esitys HSL-selvityksestä jäi tappiolle.
Vihdin joukkoliikenne järjestetään Uudenmaan ely-keskuksen johdolla jatkossa, päätti Vihdin kunnanvaltuusto. Ely-vetoinen malli vaatii vielä tarkemmat suunnitelmat ja aikataulutuksen, mutta elyn sopimusliikenne voisi näillä näkymin alkaa syksyllä 2023. Valtuuston päätös syntyi lopulta kolmen äänestyksen jälkeen.
Demarien valtuustoryhmä hyväksyi kunnanhallituksen esittämän ely-mallin, mutta ehdotti lisäksi, että Vihdin kunta aloittaa selvitystyön ja valmistautuu neuvotteluihin HSL:ään (Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä) liittymiseksi.
– Ely on varmasti paras toimija siirtymävaiheen ratkaisuksi, mutta HSL on tulevaisuutta. Sen me ymmärrämme toivottavasti kaikki. Kotikuntamme kuuluu pääkaupunkiseudun menestyvien kasvukeskusten joukkoon. Jos päätös HSL:ään liittymisestä tehtäisiin nyt, voisi Vihti olla HSL:n jäsen vuoden 2025 alusta, sanoi Olli Ikonen sd-ryhmäpuheessa.
Äänestyksessä demarien esitys jäi tappiolle äänin 29–14. HSL-selvitystä kannattivat demarien lisäksi vihreiden ja vasemmistoliiton valtuutetut.
Ely on paras toimija siirtymävaiheen ratkaisuksi, mutta HSL on tulevaisuutta.
Olli Ikonen (sd.)

Vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron lopuksi Hanna Nevantausta esitti, että Vihti liittyisi suoraan HSL:ään, ilman välivaiheita. Valtuuston puheenjohtaja Eerikki Viljanen ja sihteeri, hallintojohtaja Noora Nordberg eivät heti ymmärtäneet etänä kokoukseen osallistuneen Nevantaustan viimeistä lausetta muutosesitykseksi.
– Tuntuu, ettei puheitani kuunnella. Samapa tuo, sanoi Nevantausta.
Ryhmäpuheenvuorossa tehty muutosesitys etenee, vaikkei sitä kannatettaisi, joten äänestykset otettiin uusiksi. Demarien esitys voitti vasemmistoliiton esityksen äänin 12–2, 29 tyhjää. Kunnanhallituksen esitys voitti demarien esityksen luvuin 29–13, 1 tyhjä. Nevantausta äänesti tyhjää.

Talous on otettava huomioon, ja elyn mallilla joukkoliikenteen parempi palvelutaso on edullisempaa toteuttaa. Ely-malli ei sulje pois HSL:ään liittymistä myöhemmin – sitten kun on se juna, sanoi Joonas Kairajärvi kokoomuksen ryhmäpuheenvuorossa. Hän näki ely-mallin olevan myös kirkonkylän ja koko Pohjois-Vihdin etu.
Keskustan ryhmäpuheenvuorossa Silja Silvasti painotti ely-mallin olevan pragmaattinen valinta, jolla joukkoliikenne saadaan helpommaksi käyttää, myös Vihdin sisällä. Lippujärjestelmään on panostettava, hän korosti.
– Ely-malli on välivaihe. Jos Vihtiin halutaan kasvua pääkaupunkiseudulta, HSL:ään liittymiseen on alettava valmistautua ajoissa, sanoi Essi Kärpijoki vihreiden ryhmäpuheessa.
Myös Vihdin nuorisovaltuuston puheenjohtaja Pihla Salmi käytti puheenvuoron ja toi esille nuorten joukkoliikennetarpeita.

Vihdin nykyinen joukkoliikenne on sekava yhdistelmä markkinaehtoista liikennettä, kunnan hankkimia Vihdin sisäisiä ostovuoroja sekä kuntarajat ylittäviä, yhdessä elyn ja naapurikuntien kanssa hankittuja vuoroja. Yhtenäistä lipputuotetta ei ole.
Ely-johtoisen joukkoliikenteen vuosikustannus arvioidaan bruttomallissa noin 1,4 miljoonaksi euroksi ja nettomallissa 1,8 miljoonaksi. Bruttomallissa lipputulot tulevat elylle ja nettomallissa liikennöitsijälle.