Mittauksista kerrotaan tienkäyttäjille automaattisen liikennevalvonnan merkillä.
Turku–Helsinki-moottoritie toimii yhtenä ajoneuvoliikenteen massojen testimittauskohteena. Ajoneuvojen, pääasiassa raskaan kaluston, painoja on testimitattu kesän aikana esimerkiksi tieosuudella alkaen Lohjan Muijalan liittymästä Helsinkiin päin.
– Mittaukset liittyvät EU-direktiiviin, joka edellyttää, että jokaisessa jäsenmaassa otetaan käyttöön tilastollisia mittauspisteitä, jotta nähdään minkälaisilla massoilla erityisesti raskas kalusto liikkuu tieverkolla, kertoo poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta.
Mittauspisteitä sijaitsee ympäri Suomea ja niiden sijaintia vaihdellaan. Käynnissä olevassa testausvaiheessa tutkitaan mittauspisteiden toimintaa ja varmistetaan, että pisteiden välittämä tieto on mahdollisimman oikeaa. Mittaukset jatkuvat ainakin elo-syyskuun ajan. Varsinaisten mittauspisteiden paikat päätetään testausvaiheen jälkeen.
Onnisen mukaan mittauspisteiden välittämää tietoa käytetään kaksijakoisesti. Väylävirasto seuraa teiden kuntoa ja sitä, missä ajetaan minkäkinlaisilla massoilla sekä miten tieverkko ja sillat kestävät raskaan kaluston painoa.
– Poliisitoiminnallisesti se kertoo viitteitä valvonnan kohdentamiseksi. Mittaukset kertovat, missä ajetaan ylikuormilla ja valvontaa voidaan kohdentaa kyseiselle tieverkolle.
Mittauksesta ilmoitetaan tienkäyttäjille automaattisen liikennevalvonnan liikennemerkeillä.
– Se on automaattista liikennevalvontaa, eli samaa kuin nopeuksien automaattivalvonta, ja siitä pitää ilmoittaa liikennemerkillä. Merkki ei yksilöi mitä valvontaa tehdään, eikä sen tarvitsekaan. Osa varmaan luulee, että siellä on nopeusvalvontaa, arvelee Onninen.
Kun testimittaukset tietyllä tieosuudella lopetetaan, myös liikennemerkit poistetaan.