Laajempaa lentotoimintaa Nummelaan – lentokentän uusi ympäristölupahakemus nähtävillä Vihdin kunnan verkkosivuilla
2
Malmin ilmailukerhon omistama kone lepäili hetken Nummelan lentokentän laidalla tiistaina. Se lensi Räyskälästä ja jatkoi Hyvinkäälle. Koneen kotikenttä on nykyään Kiikalassa, Nummelaan ei mahtunut, kertoi pilotti. Marja Keski-Luopa
Katso isompi kuvaTämä kone tuli Nummelaan Hollannista toukokuun lopussa. Tom Arppe
Nummelan Lentokenttäyhdistys hakee Nummelan lentokentälle uutta ympäristölupaa ympärivuotiseen toimintaan. Uusi ympäristölupahakemus on nähtävillä kunnan verkkosivuilla. Muistutuksia ja mielipiteitä voi jättää 6.10. saakka.
Muutosta haetaan lentomäärien merkittävään lisäämiseen – siis myös polttoainemääriin – sekä tankkauspaikan siirtoon.
Tuleva lentotoiminta tapahtuu purjelentokoneilla kuten ennenkin, sekä pienmoottorilentokoneilla, helikoptereilla ja miehittämättömillä ilma-aluksilla. Moottorilentokoneisiin lukeutuu Vihdissä jo tuttu "vanha rouva" DC3 -kone, jolle pyritään saamaan kotihalli Nummelaan. Tällä hetkellä DC3:lla on paikka Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Ympäristölupaa haetaan Vihdin kunnan ympäristölautakunnalta. Samalla haetaan, ympäristölain mukaisesti, toiminnan aloittamista mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Haluamme kehittää kenttää yhteistyössä asukkaiden kanssa.
Tom Arppe, Nummelan Lentokenttäyhdistys
– Tällöin voitaisiin alkaa soveltaa uutta ympäristölupaa heti kun ympäristölautakunta sen hyväksyy, sanoo Nummelan Lentokenttäyhdistyksen puheenjohtaja Tom Arppe.
DC-yhdistyksen DC3-kone vieraili Nummelassa tänäkin kesänä. Tavoitteena on edelleen saada sille kotihalli Nummelaan. Marja Keski-Luopa
Mikä muuttuu nykytilanteesta? Operaatiomäärät kasvavat. Nousu on yksi operaatio, lasku toinen – lentojen määrät siis kasvavat. Kuitenkin siten, että ne pysyvät EASA:n (European Union Aviation Safety Agency) ja EY:n (Euroopan parlamentti ja neuvosto) asetusten mukaisissa rajoissa.
Moottorilentokoneiden määrän kasvaessa lentokenttämelu saattaa lisääntyä etenkin vilkkaimpana lentokautena kesällä. Hakijan mukaan melu ei lisäänny asuinalueilla niin, että se olisi häiritsevää. Talviaikana kentällä tullee olemaan hiljaista.
Talviaikaan poikittaiskiitotie 27 on suljettu ja kunta jäädyttää siihen retkiluisteluradan. Marja Keski-Luopa
Hakemuksen mukaan Nummelan vuosittainen operaatiomäärä voisi uuden ympäristöluvan myötä nousta 10 000–12 000:een. Tämä tarkoittaa keskimäärin noin 30 operaatiota eli 15 lentoa päivässä.
Vertailukohtana on ollut Malmin lentokenttä, josta on saatu tarkat lentotilastot. Jos Nummelassa vilkkaimpana päivänä olisi keskiarvoa kolminkertaisesti suurempi operaatiomäärä – kuten Malmilla on ollut – jäisi sekin vielä 45 lentoon. Hakijan mukaan suurin odotettavissa oleva operaatiomäärä päivässä jäisi vain neljännekseen sallitusta määrästä, ja vain 3–5 päivänä vuodessa.
Kentän uudet operointi-ajat muuttuvat olemaan paremmin linjassa Suomen muiden kenttien kanssa. Uudet ajat ovat 07–22 (tähän saakka 09–21). Yö- eli pimeälentotoimintaa on tarkoitus harrastaa operointiajan puitteissa.
Polttoainevirtauksen määrä kasvaa nykyisellä tankkauspaikalla operaatiomäärien kasvun myötä 12 000 litrasta 70 000 litraan vuodessa. Uutta tankkauspaikkaa haetaan pääkiitoradan läheisyyteen.
Muistutuksia Nummelan lentokentän ympäristölupahakemuksesta voivat jättää asianosaiset, myös lähialueen asukkaat. Muut voivat jättää mielipiteitä.
– Muistutukset ja mielipiteet huomioidaan yhtä lailla päätöksenteossa, sanoo ympäristölupa-asiaa valmisteleva ympäristötarkastaja Sanna Hilska Vihdin kunnasta.