Sosiaali- ja terveyspalveluiden tason uskotaan Vihdissä vain huononevan uusien hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa ensi vuoden alusta. Näin ajattelee valtaosa Vihdin Uutisten verkkokyselyyn vastanneista. Vihdin Uutiset kartoitti viime viikolla verkkokyselyssä, miten vihtiläiset kokevat nykyiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja miten he uskovat sote-uudistuksen muuttavan palveluita.
Vastanneista enemmistö, 61 prosenttia, arveli sote-palveluiden heikkenevän, kun palveluiden tuottaminen siirtyy Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Vastanneista 9 prosenttia arveli palveluiden paranevan ja 30 prosenttia arveli palveluiden pysyvän ennallaan.
Verkkokyselyssä kysyttiin myös, ovatko vihtiläiset tyytyväisiä Vihdin nykyisiin sote-palveluihin. Vastanneista selvä enemmistö, 68 prosenttia kertoi, ettei ole tyytyväinen.
Eniten kritiikkiä saivat hammashoitoon pääsy ja pitkät jonot.
– Ei pääse hammaslääkäriin, eikä juuri lääkäriinkään.
– Aikoja eri sote-palveluihin on välillä vaikea saada, varsinkin hammashoidon puolelle.
– Hammashoitoon on aikuisen lähes mahdotonta päästä. Vuosi etukäteenkö aika pitäisi varata?
– Hammashoito on yksi vitsi!
– Hampaat hajoaa suuhun. Hammashoitoon ei pääse, suuhygienistille noin 7 kuukauden päästä.
– Aikoja vaikea saada, varsinkin hammashoitoon. Tänä vuonna ei saa kiireettömiä aikoja hygienistille eikä hammaslääkärille.
Myös ajanvaraus ja takaisinsoittojärjestelmä saivat vastauksissa runsaasti kritiikkiä.
Lääkärille ei saa aikoja.
– Kaksi kertaa annettu puhelinaika, että lääkäri soittaa. Ei soittanut kummallakaan kerralla.
– Terkkariin pääsee jos sattuu saamaan ajan, sillä takaisinsoittoon heillä kestää parhaimmillaan 6 päivää.
– Takaisinsoittojärjestelmä minusta ei hyvä lainkaan, kun soittoa saa odottaa joskus päiviä. Joskus soittoa ei tule lainkaan, kukaan ei sinne soita jos ei apua tarvitse.
– Puhelimitse sinne ei kyllä pysty varaamaan aikaa. Aina sanovat, ettei täytä kriteerejä, jotta pääsisi lääkärille tai edes hoitajalle. Mutta aina on kuitenkin ollut oikeasti asiaa, esimerkiksi angiina, jonka mahdollisuus tyrmättiin jo heti puhelimitse kun ei kaikkia kriteerejä täyttänyt.
– Lääkäriin, hammaslääkäriin tai suuhygienistille on hirveän vaikea päästä. Jonotus kiireettömään lääkärikäyntiin, takaisinsoitto 5 vuorokautta, lääkäriaikoja 1–2 kuukauden päähän.
– Terveyskeskukseen tai hammashoitolaan ei saa aikoja. Aina tulee lause että soita parin viikon päästä uudestaan.
Vastaajat kokivat, että hoitoon pääsyyn on liian pitkät jonot.
– Pitkä odotus ja tarvitsemaani palveluun ei löydy alaan erikoistunutta henkilöä.
– Lääkäriin pääseminen kestää liian kauan. Ja hammaslääkäriin pääseminen kestää vielä kauemmin.
– Lääkärille ei saa aikoja.
– Ei tahdo saada lääkäriaikoja, lääkärit vaihtuu joka kerta.
– Aikoja ei saa tai ne menee pirun kauas
– Lääkäriin pääsy vaikeaa, ajat menee useiden viikkojen päähän.
– Huonosti saatavat palvelut ja ajat menevät monen kuukauden päähän.
Vastanneista 32 kertoi kuitenkin olevansa tyytyväisiä nykyisiin sote-palveluihin. Kiitosta annettiin erityisesti hoitohenkilökunnan ystävällisyydelle.
– Aina olen päässyt lääkäriin kun on ollut tarvetta.
– Ainakin Nummelan terveysasemalla on todella asiantunteva ja hyvä palvelu ja aina olen saanut avun.
– Olen saanut lääkäripäivystyksestä hyvää palvelua.
– Käytän harvoin terveysasemaa. Palvelu on nopeaa, ystävällistä ja laadukasta.
– Ajan saa melko nopeasti, päivystykseen pääsee menemällä paikanpäälle. Päivystyksessä ei tarvitse jonottaa tuntikausia.
– Lääkäreissä ei mitään moitittavaa, ovat ystävällisiä.