Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vihdin kouluvalmentajat halutaan vakinaistaa: Kuuntelevia aikuisia tarvitaan nuorten tueksi koulun arkeen

Sosionomi-kouluvalmentajat tukevat Vihdin yläkoulujen arkea. Heidät on nyt palkattu määräaikaisiksi.

Kouluvalmentajista on tullut tärkeä osa koulujen arkea Vihdissä, koska opettajien aika ei riitä kaikkeen.

Kouluvalmentajan työnkuva on uusi ja joustava: se mukautuu koulun ja oppilaiden tarpeiden mukaan.

Työn painopiste on ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Kouluvalmentaja kohtaa ja kuuntelee oppilaita – varttikin turvallisen aikuisen aikaa ja huomiota huonona päivänä voi pelastaa paljon.

Koska nuorten hyvinvointipalvelut ovat ruuhkautuneet, koulussa tarjolla olevan matalan kynnyksen avun ja tuen merkitys korostuu.

Kouluvalmentajat ovat yleensä sosionomeja tai yhteisöpedagogeja. Vihdissä työskentelee nyt viisi sosionomi-kouluvalmentajaa, jotka on palkattu hankerahalla lukuvuodeksi kerrallaan. He työskentelevät Kuoppanummen koulukeskuksessa, Nummelanharjun koulussa, Otalammen koulussa ja Vihdin yhteiskoulussa.

Viime vuonna kouluvalmentajat toimivat hieman erilaisilla työnkuvilla sekä sosiaaliohjaaja-nimikkeellä.

– Toiveissa on saada kouluvalmentajat osaksi kunnan omaa toimintaa. Tätä on esitetty ensi lukuvuoden alusta eli 1.8.2023 alkaen, sanoo opetuspäällikkö Kirsi Hyvämäki Vihdin kunnasta.

Oppilaiden kannustaminen ja positiivinen palaute.

Osa kouluvalmentajan työtä

Kunnan ensi vuoden budjetin valmistelu on loppusuoralla.

– Tällä hetkellä on se tieto, että valtion tasa-arvohankerahaa, jolla kouluvalmentajat on nyt palkattu, ei enää tulisi haettavaksi.

Mikä on Vihdin kouluvalmentajien suurin huolenaihe?

– Todella monella oppilaalla iästä riippumatta on valtava tarve aikuisen kiireettömälle kohtaamiselle ja huomiolle, ilman selvittelyjä. Ohjaajaresurssin vähyys ja opettajan työtaakan kasvaminen ovat tehneet kiireettömästä kohtaamisesta yhä haastavampaa koulumaailmassa, vastaavat kouluvalmentajat Eila Musikka (Vihdin yhteiskoulu), Heidi Paajala (Vyk Varatien yksikkö), Jenni Porras-Laakkonen (Otalammen koulu), Ville Montonen (Kuoppanummen koulukeskus) ja Meri Misukka (Nummelanharjun koulu).

Sekin huolettaa, että osalla oppilaita sosiaaliset taidot ja kanssaihmisten kunnioittaminen ovat heikkoja.

Entä oppilaisiin liittyvät ilonaiheet?

– Lapset ja nuoret ovat kekseliäitä ja innokkaita tekemään yhdessä asioita. He ovat ihania, elävät hetkessä tunteella!

Tukea tarvitaan hyvin monenlaisissa tilanteissa. Kouluvalmentajat kertovat esimerkkejä:

– Oppilaan koulumotivaatio, koulussa jaksaminen voi olla sillä tasolla, että hän tarvitsee aikuista kyetäkseen olemaan tunnilla.

– Kiusaamistilanteiden jälkeen autamme käytöksen muuttamisessa, ja autamme kaikkia osapuolia tilanteesta eteenpäin.

– Jos oppilaalla on kokemus epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, autamme pääsemään sen yli ja pyrimme lisäämään ymmärrystä opettajien ja oppilaiden välille.

Työn vaikuttavuuden kannalta jatkuvuus olisi tärkeää, tuumivat kouluvalmentajat.

– Lukuvuoden aikana ehtii tutustua oppilaisiin ja luoda luottamusta ja pohjaa työlle. Olisi tärkeää, ettei työntekijävaihdoksia olisi.

– Riittävä taloudellinen panostus ennaltaehkäisevään työhön maksaa itsensä takaisin, kun säästetään vaativamman tuen kustannuksissa.