
Perusturvakuntayhtymä Karviainen uudisti viime vuoden loppupuolella puhelinpalvelukäytäntöjään. Karviaisessa aloitti 17. marraskuuta 2021 toimintansa hoidon tarpeen arviointiin keskittyvä hta-keskus.
– Tavoitteena on, että hta-keskus käsittelee kaikki Nummelan ja Karkkilan terveysasemien takaisinsoittojärjestelmän puhelut, joissa tarvitaan hoidontarpeen arviointia, kertoo sairaanhoitaja Liisa Pöyry.
Pöyry toimii yhtenä hta-keskuksen vastaavista sairaanhoitajista. Puhelinpalvelun käytäntöjä haluttiin uudistaa, jotta palvelu toimisi aiempaa tehokkaammin ja tasalaatuisemmin, ja asiakkaat saataisiin ohjattua oikea-aikaisesti oikeaan paikkaan.
Pöyry kertoo, että aiemmin sairaanhoitajat ja lähihoitajat hoitivat puhelintyötä oman muun työnsä ohessa, vastaanottojen ja asiakaspalvelun välillä.
– Nyt vastaanotoilla voidaan keskittyä potilastyöhön ja puhelintyö on tehokkaampaa, kun siihen on varattu oma aika ja paikka.
Hta-keskus toimii Nummelan terveysasemalla, ja tällä hetkellä siellä työskentelee lääkäri, neljä sairaanhoitajaa ja lähihoitaja. Puhelintyötä tehdään kiertävissä vuoroissa, joihin osallistutaan sekä Nummelan että Karkkilan terveysasemilta. Pöyryn mukaan yhteinen työtila on mahdollistanut toimintatapojen yhtenäistämisen.
Nyt vastaanotoilla voidaan keskittyä potilastyöhön.
Liisa Pöyry
– Saamme tiimityöllä jaettua tietoa ja kysyttyä neuvoa kollegoilta nopeammin. Hta-keskuksessa on koko ajan paikalla myös lääkäri, joten konsultointi muun muassa lääkitysasioista, lähetteistä ja hoitosuunnitelmista helpottuu merkittävästi, kuvailee Pöyry.
Asiakkaille haettava hyöty on turhien käyntien karsimisessa.
– Parhaassa tapauksessa asiakas saa asiansa hoidettua yhdellä puhelinkeskustelulla. Hän saa oikea-aikaista ja tasalaatuista palvelua ja ohjautuu suoraan oikealle ammattiryhmälle saamaan mahdollista jatkohoitoa.
Hta-keskus on toiminut vasta lyhyen aikaa, ja sen kehittäminen jatkuu. Tammikuun aikana Karviainen aloittaa uuden Digihyvinvointi chat-vastaanoton, jota tullaan hoitamaan hta-keskuksessa.
– Tämän hetken pandemiatilanne rokotuksineen ja erilaisten infektiotautien leviäminen on aiheuttanut terveysasemille valtavan yhteydenottojen tulvan, joten käytännössä keskus ei ole vielä päässyt täyteen vauhtiin. Joudumme priorisoimaan akuutisti sairastuneiden yhteydenotot ja kiireettömät asiat hoidetaan valitettavasti viiveellä, kertoo Pöyry.
Keskuksen aloittaminen on kuitenkin näkynyt jo käytännössä päivystyksissä, erityisesti Nummelan terveysasemalla.
– Päivystys on uudistuksen myötä rauhoittunut, kun turhilta käynneiltä vältytään ja asiakasvirtaa saadaan tasoitettua.
Palaute uudesta puhelinpalvelusta on ollut Pöyryn mukaan pääosin positiivista niin työntekijöiltä kuin asiakkailta.
– Pandemiatilanne toki rasittaa henkisesti kaikkia ja kuuluu myös ajoittain asiakkaiden suusta yleisenä ahdistuksena, hän sanoo.
Avohuollon ylilääkärin Mia Jernforsin mukaan hta-keskuksella ei tavoitella ensisijaisesti säästöjä, vaan palvelun parantamista ja tasalaatuisuutta. Keskus ei tuo Karviaiselle lisäkustannuksia.