Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Autoilija, katso tästä jutusta kaikki ennestään tutut talvikelien vinkit, jotka kuitenkin meinaavat liikenteessä unohtua

Talviliikenteen pelisäännöt kannattaa palauttaa mieleen viimeistään nyt – ja myös toimia niiden mukaan.

On talvinen pakkaspäivä ja auto nököttää pihassa lumivaippa harteillaan. Taas on se vuodenaika, kun autoilijoiden pitäisi kaivaa muististaan talvisään ajoasetukset. Varsinkin kiireen yllättäessä autoilijat ovat jälleen valintojen edessä: lähteäkö matkaan kevyemmän ja nopeamman vai perusteellisemman ja hitaamman harjan ja skrapan käytön kautta.

– Unohdetaan ne igluautot, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen ykskantaan.

Jotta liikenteessä suhatessa olisi turvallista niin itsellä kuin muilla, Savolainen muistuttaa että auto tulee putsata lumesta kokonaan.

– Autosta pitää putsata ikkunat, ja tarkoitan kaikki ikkunat. Ne silmänrei'ät eivät riitä.

Lumikerros tulee poistaa kokonaan myös auton katolta, jotta se ei matkan varrella hulahda katolta takana tulevan niskaan.

– Myös valojen ja vilkkujen on näyttävä muille.

Liikenteeseen lähtöä kuitenkin voi ja kannattaa helpottaa, muistuttaa Savolainen. Keliä kannattaa katsella jo edellisiltana ja varata lähtöön tarpeeksi aikaa. Mikäli mahdollista, auto kannattaa esilämmittää, myös nykyisillä sähkön hinnoilla.

Unohdetaan ne igluautot.

Liikennekouluttaja Erkka Savolainen

– Muutaman asteen pakkasella puolikin tuntia tai tunti riittää. Jos pakkasta on yli kymmenen tai lähelle kaksikymmentä astetta, silloin esilämmittää kannattaa maksimissaan kaksi tuntia.

Ilman esilämmitystä auton lasit saattavat vetää huuruun sisäpuolelta ensimmäisten kilometrien aikana. Kylmän auton kannattaa antaa käydä muutaman minuutin ennen lähtöä.

Ennen auton starttaamista Savolainen vinkkaa vielä katselemaan ympärilleen.

– Jalkapelilläkin kannattaa testata, onko tiellä liukkautta. Jos tietä on aurattu, kannattaa katsoa, ettei sinne suuntaan minne on lähdössä, ole kasautunut lunta tai hirveitä jääpatteja, joka rikkoo helposti puskurin.

Entäpä tien päällä sitten? Vinkit ovat ne tavalliset, jotka jokainen autoilija tietää jo ennestään. Liikenteessä ne pitäisi muistaa myös käytännössä.

– Talvikelissä kiire kannattaa unohtaa kokonaan. Verrattuna kesäaikaan, samaan reittiin kannattaa varata huomattavasti enemmän aikaa, sanoo Savolainen.

– Turvavälit ehdottomasti pidetään ja huomattavasti pidemmät kuin kesällä.

Oli alla oleva auto sitten vanhempaa tai uudempaa mallia, sen toiminta tulisi tuntea niin ajamista avustavien järjestelmien kuin valojen käytön osalta.

– Uudemmissakin autoissa on hyvä muistaa, että vaikka niissä on jos minkälaista sivuluistonestoa ja muuta, tekniset laitteet eivät pysty muuttamaan fysiikan lakeja. Jos tulee liian lujaa kaarteeseen, on pomminvarmaa, että auto lähtee niin sanotusti lapasesta.

Mikäli kojelaudassa vilkuttelee valo sivuluisun merkiksi yhtä mittaa, Savolainen huomauttaa, että kuskilla on silloin peiliin katsomisen paikka.

– Se pitkälti kertoo, jos omassa ajotyylissä on jotakin pielessä. Sitten kannattaa mennä niin sanotusti itseensä ja miettiä, mistä tämä voi johtua.

Savolainen neuvoo kääntämään talviaikaan ajovalot auton mahdollisesta automatiikasta huolimatta suoraan päälle-asentoon, jolloin pitkät valot ja takavalot varmasti toimivat. Paljon toisteltu totuus pitää paikkansa tänäkin talvena.

– Maltti on valttia, varsinkin talviliikenteessä. Sitä ei voi liikaa korostaa, toteaa Savolainen.