Alkoholijuomien myynti hiipui viime vuonna yhteensä yli kolme prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Kaikkiaan panimojuomia myytiin vuonna 2022 hieman yli 836 miljoonaa litraa.
Asiasta kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry tiedotteessaan.
Suhteellisesti eniten väheni kahden juomaryhmän menekki: siidereiden ja oluiden. Siidereitä myytiin viime vuonna runsaat 21 miljoonaa litraa eli lähes kuusi prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
Oluiden suosio puolestaan väheni noin neljä prosenttia – viime vuonna olutta meni kaupaksi kaikkiaan 334 miljoonaa litraa. Alkoholijuomien myynti laski yhteensä yli kolme prosenttia. Panimojuomia myytiin vuonna 2022 yhteensä lähes 837 miljoonaa litraa.
Myyntiluvut koskevat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyrityksiä.
Sen sijaan alkoholittomien juomien yhteenlaskettu myynti kasvoi 3,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Virvoitusjuomia myytiin noin 315 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 4,7 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 112 miljoonaa litraa. Myynnissä oli laskua 0,7 prosenttia.
Oluen myynti on laskenut useita vuosia peräkkäin ja lasku jatkuu edelleen. Kymmenessä vuodessa olutmyynnistä on lähtenyt pois yli 58 miljoonaa litraa.
Oluen ravintolamyynti romahti koronarajoitusten aikana vuonna 2020 ja oli vain hieman yli 8 prosenttia oluen myynnistä.
Ravintolamyynti piristyi hieman viime vuonna, ja oluesta noin 12 prosenttia myytiin ravintoloista. Myynti on edelleen alemmalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.
Vuonna 2019 Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta ravintoloista 13,8 prosenttia. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen kotimaanmyynti on reilut 90 prosenttia koko markkinasta.
– Korkea verotus on saanut ihmiset tilaamaan juomat netistä ja tuomaan matkustajatuontina Virosta. Oluen myynti on laskenut useita vuosia, kun samaan aikaan matkustajatuonti on kasvussa ja netistä tilataan enimmäkseen nimenomaan olutta, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen tiedotteessa.