Sähköpotkulautailuun on tulossa promilleraja ja pysäköintiä suitsitaan tiukalla kädellä.jos tänään torstaina julkaistut liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) ehdotukset menevät läpi.
LVM:n arviomuistiossa luetellaan kahdeksan eri toimenpidettä skuuttailuongelmien ratkaisuun, ja niistä viisi mainitaan erityisen tehokkaiksi.
Lainsäädännön ja muiden toimenpiteiden pohjaksi tarkoitettu muistio lähtee seuraavaksi lausuntokierrokselle.
Tässä muistion tehokkaimmiksi mainitut toimenpiteet:
1. Pysäköinnin rajoittaminen
Kielletään sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa – maasto sisältäisi myös puistot.
– Pysäköintikielto ei koskisi vain vuokrakäytössä olevia vaan kaikkia sähköpotkulautoja, kertoi LVM:n tieto- ja turvallisuusosaston erityisasiantuntija Konsta Arvelin tiedotustilaisuudessa. .
Pysäköinti olisi sallittua ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.
2. Kaikki skuutit pyöräilijän sääntöihin
Yhtenäistetään sähköpotkulautailun liikennesääntöjä niin, että kaikkiin sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilyä koskevia liikennesääntöjä.
Tällä hetkellä erilaisia skuutteja koskee erilaiset liikennesäännöt.
3. Uusia liikennemerkkejä
Lisätään lakiin uudet liikenteenohjauslaitteet mikroliikkumisen, kuten sähköpotkulautailun, ohjaamista varten.
Nykyisten liikennemerkkien selityksiä tarkennetaan.
– Tänäkin päivänä yksi kuntien parhaista keinoista vaikuttaa sähköpotkulautailuun on liikennemerkkien asentaminen. Nyt on ajatus laajentaa valikoimaa uusilla, paremmin mikroliikkumiseen soveltuvilla merkeillä, Konsta Arvelin kertoi.
4. Virheellisesti pysäköityjen skuuttien siirto
Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.
Tällä hetkellä pysäköinninvalvonta tai poliisi joutuvat odottamaan kaksi vuorokautta ennen kuin voivat poistaa virheellisesti pysäköidyn skuutin.
LVM:n muistiossa ehdotetaan, että väärin pysäköidyn skuutin siirtämisestä aiheutuvat kulut voitaisiin veloittaa täysimääräisesti ajoneuvon omistajalta. Sähköpotkulautoja vuokraava yritys puolestaan voisi veloittaa kustannukset asiakkaalta, joka virheen on tehnyt.
5. Promilleraja
Tankojuopumuksen raja olisi sama kuin muussakin liikenteessä eli 0,5 promillea. Lisäksi poliisi saisi oikeudet keskeyttää ajon myös rajan alittuessa, jos kuljettaja on liian päihtynyt.
– Nyt ensimmäistä kertaa ehdotetaan kaikelle ajoneuvoliikenteelle promillerajaa, Konsta Arvelin sanoi.
Hänen mukaansa jo nyt kaikkien ajoneuvojen kuljettaminen juopuneena on kiellettyä, mutta päihtymystilan arviointi on vaikeaa ilman selkeää promillerajaa.
– Tämä on olennainen kysymys sähköpotkulaudoissa, koska kolmen sairaanhoitopiirin tutkimuksissa on osoitettu, että vastaanotolle onnettomuuksien vuoksi päätyneistä valtaosa on ollut päihtyneitä, Arvelin toteaa.
Myös liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) totesi, että sadat sähköpotkulautailijat ovat päätyneet terveydenhuollon asiakkaiksi.
– Kyse on myös merkittävästä taloudellisesta menetyksestä. On arvioitu, että aiheutuneet kustannukset yhteiskunnalle vuosittain 275 miljoonaa yhteiskunnalle, Harakka totesi.
Skuutilla juovuksissa ajamiseen tulisi myös sanktio.