Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vihdin Uutisten tekemään verkkokyselyyn vastanneista liki 70 prosenttia vastustaa Turun tunnin junaa – Syinä korkeat rakentamiskustannukset ja ympäristöasiat

Kyselyyn vastasi 209 ihmistä. 143 vastaajaa vastustaa hanketta ja 66 kannattaa.

Vihdin Uutiset selvitti lukijakyselyssä mitä Vihdissä ajatellaan Turun tunnin juna -hankkeesta. Vihdin Uutisten verkkosivuilla helmikuussa olleeseen kyselyyn vastasi anonyymisti kaikkiaan 209 ihmistä.

Suurin osa kyselyyn vastanneista vastusta Turun tunnin juna -hanketta. Kaikkiaan 143 vastaajaa eli 68,42 prosenttia vastanneista ei kannata junahanketta. Turun tunnin juna -hanketta kannattaa 66 vastaajaa eli 31,58 prosenttia vastaajista.

Hankkeen yhdeksi asemapaikaksi on kaavailtu Nummelaa. Nopeimmat junat ohittaisivat Vihdin tai Lohjan asemat, mutta IC-kaukojunat pysähtyisivät tulevaisuudessa joko Vihdin Nummelassa tai Lohjalla. Junaoperaattori päättää aikanaan, millä asemilla on kaupallisesti kannattavaa pysähtyä. Kuntien ja asemien tulevalla maankäytöllä on tähän suuri vaikutus. Alustava arvio Turun tunnin junan rakentamiskustannuksista on 3,4–4,0 miljardia euroa. Hankkeen ratasuunnitelmat valmistuvat vuoden 2023 aikana, ja hankkeesta on mahdollisuus tehdä toteutuspäätös syksyllä 2023.

Vihdin Uutisten verkkokyselyyn vastanneiden oli mahdollista perustella kantansa. Perusteluja tulikin valtava määrä.

Eräs hanketta vastustava perusteli kielteistä kantaansa näin:

Rata tuhoaa hiilinieluina toimivia metsiä ja rikkoo eläinten reviirejä.

– Tämä on osoitettu taloudellisesti moneen otteeseen kannattamattomaksi. Ilmastohaittojen osalta verrattu fossiiliseen kumipyöräliikenteeseen, joka sekin on jo muuttumassa päästöttömään suuntaan. Tunnin Juna -yhtiön sekä poliitikkojen argumentit ovat tuulesta temmattuja ja osin yläaste-tasoista heittoa. Puoltajissa on tahoja, joita olen pitänyt ihan fiksuina - en pidä enää. Ainoa syy näillä tahoilla on, että ovat itse suoraan siitä hyötymässä. Veronmaksajille lankeaa loppulasku ja myös ylläpito ja kunnostus aikanaan. Säälittävää, että tällaista edelleen edes pusketaan eteenpäin!

Suuret kustannukset saivat tämänkin vastaajan vastustamaan hanketta:

– Turun tunnin junan hyödyt on todettu olevan kustannuksia ja ympäristövaikutuksia selvästi pienemmät. Lisäksi Vihdin (Nummelan) ja Lohjan kannalta asemat ovat hyvin kaukana nykyisistä asutuskeskuksista. Lähijunavaihtoehto palvelee Länsi-Uudenmaan aluetta selvästi paremmin ja on lisäksi huomattavasti halvempi. Turun suunnan yhteyksiä tulee kehittää nykyistä rantarataa parantamalla. Unohdetaan Turun tunnin juna ja aletaan ajamaan Espoo-Nummela-rataa.

Ympäristösyyt saivat myös vastaajia suhtautumaan kielteisesti ratahankkeeseen:

– Liki puolentoista tunnin juna Turun ja Helsingin välillä on tarpeeton. Ajansäästö on minimaalinen, kustannukset huomioon ottaen kuntien pakolliset inframuutokset, maanlunastukset ja luonnontilaisen maan muuttamisesta tulevaisuudessa maksettavat sakot ovat reippaasti yli 10 miljardia euroa. Rata tuhoaa hiilinieluina toimivia metsiä ja rikkoo eläinten reviirejä. Lisäksi nykyisessä vähenevien veronmaksajien tilanteessa velkojen jo ollessa valtavat, meillä ei ole rahaa näihin ratahankkeisiin. Jos edes nykyiset reitit saataisiin pidetyksi yllä.

Eräs hanketta puoltava vastaaja perustelee kantaansa muun muassa ympäristösyillä:

– Vihti ja etenkin Nummela tarvitsevat raideliikennettä ja HSL-lippujärjestelmän. Muuten jäädään pieneksi muuttotappio-maalaiskunnaksi. Jos Histan alue rakentuu, Turunväylä ei enää vedä. Se on nytkin ruuhka-aikana tukossa ja samoissa kohdissa on usein onnettomuuksia. Ympäristösyistä kannatan raideliikennettä.

Toinen rataan positiivisesti suhtautuva pitää hanketta järkevänä pitkässä juoksussa:

– Rataverkon kehittäminen on järkevää pitkässä juoksussa mm. joukkoliikenteen kehityksen kannalta. 5-10 vuoden päästä Suomessa on sähköä tarjolla paljon yli oman tarpeen, joten sähköistettyjen ratojen käytön lisääminen on pelkästään järkevää. Uskoisin myös että tulevan Microsoftin Datacenterin myötä tämän rata hankkeen on vain mentävä maaliin.

Erään vastaajan mielestä ratahanke helpottaisi junalla matkustamista laajemminkin:

– Olisihan se mahtavaa, jos meiltä pääsisi junalla Helsinkiin ja Turkuun. Tämän toteuduttua ei aina tarvitsisi ajaa Riihimäelle tai Pasilaan/Tikkurilaan, jos haluaisi päästä junalla matkustamaan myös laajemmin Suomessa vaan voisi jo lähes kotiovelta asti matkustaa määränpäähän julkisia käyttäen.